Så enkelt är det att hitta rätt fraktpriser

 

Alla verksamheter får förr eller senare behov av att skicka iväg varor. Det kan handla om en webbutik och att du därför behöver leverera varor regelbundet och effektivt, eller kanske att du har flera avdelningar runt om i landet och behöver skicka reservdelar, produkter eller liknande mellan dem. Det kan även vara så att du vanligtvis inte skickar saker men att du då och då är tvungen att skicka något till reparation, skicka paket till en samarbetspartner, eller liknande.

Oavsett vad så bör du i alla fall fråga dig själv om frakt och fraktkostnader är något du har 100% koll på. Vet du vad det bör kosta att skicka dina varor? Och vet du hur stor inverkan det har på dina kunders belåtenhet att leveransen kommer fram i tid? Ofta är det mycket att ha koll på och därför är det lätt att hamna i ett tänk att det som inte syns inte berör en. Från den sekund fraktfirman hämtar leveransen har du inte koll på resultatet. Det är förståeligt, för det finns hundratals andra saker att göra. Men om du hör till den här kategorin så riskerar du följande:

  • Dina kunder blir besvikna
  • Du slösar tid
  • Du betalar för mycket

När man talar om just frakt och fraktpriser så är det flera faktorer som spelar in – inte bara priset och leveransen. Men låt oss börja från början;

Bra frakt leder till hög kundbelåtenhet

Oavsett om du säljer till privatpersoner eller till företagskunder så kan vi alla vara överens om en sak: vi hatar att vänta. Och även om det kanske inte är ditt fel att leveransen blivit försenad så ser kunden ändå den här delen av processen som ditt ansvarsområde. Om kunder upprepade gånger får en vara för sent, eller om personalen från fraktföretaget inte är tillmötesgående, så riskerar du att förlora kunden.

 

Tid är pengar

En effektiv leverans är viktig för kunden, men även viktig för dig. Du ska kunna lita på att leveransen sker som den ska, utan att behöva ödsla tid på att kolla upp det. Varor som levereras eller faktureras fel leder nämligen till att du ska lägga extra tid på att reda ut situationen – och det krävs inte många sådana situationer innan det leder till att det kostar dig pengar.

 

Hitta fram- och bakdelen på frakt och fraktpriser

Sist men inte minst så är det naturligtvis det ekonomiska perspektivet som spelar roll. Frakten ska vara effektiv, kunden ska vara nöjd – men det är samtidigt viktigt att du inte betalar för mycket. Exempelvis låter det kanske inte som någon större skillnad om det rör sig om 5 kronor per paket, men om du driver en webbutik som skickar 30 varor i veckan så kan det betyda en besparing på nästan 8000 kronor – utan att du behöver göra annat än att jämföra priserna. Och skickar du till utlandet kan det potentiellt röra sig om flera gånger större belopp som du sparar – eller förlorar, beroende på hur man ser det.