Förr eller senare behöver alla företag leverera sina varor. Du kanske driver en webbutik och måste kunna lita på att leveransen är stabil och effektiv. Annars kanske du har flera avdelningar som ligger spridda över hela landet och behöver skicka till exempel reservdelar eller varor mellan dessa.
Det kan även vara så att du normalt sett inte skickar varor men behöver göra det ibland, som varor till reparation, material till en samarbetspartner eller liknande.
Oavsett vilken anledning du har bör du alltid fråga dig själv om du har 100 % koll på både frakt och fraktpriser. Vet du vad det borde kosta att frakta din vara? Och vet du hur mycket det påverkar din kundnöjdhet att leveransen kommer till avtalad tid? Ofta har man mycket att göra och det resulterar i att man glömmer att undersöka viktiga detaljer om leveransen. I samma sekund som chauffören har hämtat din leverans så har du inte koll på resultatet. Det är förståeligt när man har 100 andra saker att hålla reda på. Men om du känner igen dig själv i ovanstående beskrivning riskerar du följande:
• Dina kunder blir besvikna
• Du slösar bort för mycket tid
• Du betalar för mycket
När det kommer till just precis frakt och fraktpriser, så är det flera faktorer som spelar roll – bortsett från endast priset på leveransen. Vi tar det från början;
Bra frakt är lika med nöjda kunder
Oavsett om du säljer till privata eller företagskunder, så finns det en viktig faktor att ta hänsyn till: de ogillar att vänta. Och även om det inte är ditt fel att en leverans blir försenad så ser kunden denna del av processen som ditt ansvarsområde. Om kunder upplever en försenad eller undermålig leverans upprepade gånger finns det en risk för att du till slut mister kunden.
Tid är pengar
En effektiv leverans är viktig för kunden, men även för dig. Du ska kunna lita på att leveransen går till som avtalat utan att du regelbundet måste kolla upp det. Vid varor som levereras eller faktureras felaktigt, kommer du att behöva lägga ytterligare tid på att reda ut situationen – och det behöver inte hända särskilt många gånger innan det börjar att kosta pengar för dig.
Få koll på frakt och fraktpriser
Sist men inte minst, så finns det naturligtvis även ett ekonomiskt perspektiv. Frakten ska vara effektiv, kunden ska vara nöjd – men samtidigt ska du heller inte betala överpriser. Det låter kanske inte mycket om det är fem kronor som utgör en skillnad i priset. Men om du har en webbutik och skickar 30 varor om veckan, så kan det betyda att du fakiskt kan spara nästan 8.000 kronor – utan att du behöver göra ytterligare än att jämföra priser. Och skickar du till utlandet kan det vara ännu fler pengar att spara – eller slösa (beroende på hur du själv väljer att se det).