Om du någonsin har köpt något över nätet vet du förmodligen hur paketets leverans i grunden kan ändra den uppfattning du har om webbshopen du köpt från produkten.
Det är faktiskt ganska ologiskt, för det är inte webbshopets fel om något har gått fel under leveransen – och det är inte heller butikens vinst om fraktföretaget har levererat en extra bra service. Men båda uppkommer normalt för avsändaren. Och därför är det viktigt att du som avsändare är medveten om dessa saker. En dålig erfarenhet hos ett fraktföretag kan bland annat leda till:
• Krimerirritation – Kunden ansluter din webbutik med dålig kvalitet
• Frustration över förseningar – Om kunden upplever försenade leveranser från din butik, kommer de förmodligen inte att användas för ”viktiga” inköp som födelsedagspresent och liknande.
• Dåliga recensioner – Alla vet att dåliga recensioner på olika webbplatser kan vara en dödsorsak för en webbshop. Undvik dem till varje pris!
• Mindre andel av upprepade kunder – Det är dyrt att ge kunderna. Akta dig för de du redan har – och se till att de alltid får en bra behandling från inköp till leverans
Sägningen säger att 10 bra förfrågningar måste kompensera för en dålig. Och det här är något du bör tänka på när du väljer vilket fraktföretag som ska vara din fysiska representant hos kunden. Behöver du använda din paketmärke från Postnord? Behöver du använda Bring? Eller kanske en hel tredje?
Oavsett vilket företag du väljer att leverera dina paket till dina kunder är det viktigt att någon är säker på att den goda tjänsten levereras gång på gång. För att de, som de dåliga recensionerna, sprider sig snabbt, de gör också bra. Så om du ser till att alltid skapa bra upplevelser för dina kunder, kan det leda till:
• Rekommendationer från dina kunder – Om din kund rekommenderar dig till sina vänner och bekanta kan du vara nästan säker på att det kommer att leda till nya order. Tänk om dina kunder säger saker som ”Det var väldigt bra service – mitt paket kom dagen efter!”. Det är den bästa annonsen du kan köpa som butik.
• Återförsäljning – Lyckliga kunder köper alltid mer. Det innebär att ju lyckligare dina kunder ska handla med dig och ju mindre svårt det är för dem – desto mer återvänder de till att köpa mer. Se till att du skapar den goda erfarenheten – gång på gång!
• Goda recensioner – Människor är ofta skeptiska till webbshops, och med goda skäl. Det finns många där ute som inte tillhandahåller den förväntade tjänsten. Därför är det viktigt att du alltid skördar så många bra recensioner som möjligt – till exempel, lita på pilot- och sociala medier – och var inte rädd för att visa dem i din butik!
Kom alltid ihåg att den goda servicen är i detalj. Och det här gäller speciellt när det gäller frakt, som de flesta kunder hatar att vänta på de saker de köpt. Se till att dina kunders inköp når snabbt.
Om du vill höra mer om de olika fraktbolagen som finns på den svenske marknaden och om du vill höra om vilka paketetiketter Postnord kan göra för ditt företag – eller kanske du vill höra om ett annat fraktföretag? Oavsett vad du vill, vi är här på Billigtpaket.se, alltid redo att hjälpa dig.