DHL – när gult och rött blir grönt

Det är ingen hemlighet att många företag och regeringar runt om i världen har börjat tänka mer och mer grönt. Detta gäller i sina klimat- och miljöavtal, i företagens åtagande att minska koldioxidavtrycket och omkring en miljon andra platser.DHL skicka paket
Klimatet är i och klimatet är varmt. Därför har världen också sett fram emot förväntan och spänning, medan de stora multinationella fraktbolagen måste utforma nya klimatvänliga strategier.
Ett av dessa företag är DHL. Och när världens största fraktbolag presenterar sin nya strategi för mer miljövänlig drift är det definitivt inte liten. Här har vi skrivit 3 av de viktigaste åtgärderna som kommer att göra de gula bilarna i framtiden blivit gröna.

Ruttoptimering
När du är världens största fraktbolag har du också många vägar. Verkligen många vägar. Och efter att ha kört med dessa rutter i många år har du också samlat in mycket data. Verkligen mycket data. Och dessa data används idag för att optimera rutterna, så DHL Express-leveranser kan göras ännu grönare i framtiden. Mycket av det kommer att optimeras för att passa in i ett mer och mer automatiserat tillvägagångssätt, så att andra rederier kan ge upp uppgifterna till DHL. Det är en win-win-win-situation, eftersom rederierna som använder det, kommer att kunna njuta av många år av innovation och utveckling utan att förlora sina kunder, kommer DHL dra nytta av det, eftersom de tjänar pengar på ett system som de använder – och i slutändan vinna hela världen som mer och mer av den globala lasten (förmodligen) kommer att bli effektivare med denna metod.

Rapportering
En av de visioner och idéer som har varit med DHL Express har varit att du inte kan lösa ett problem som du inte förstår. Därför erbjuder de att göra enskilda rapporter för företag – både nedåt på frakt nivå så att du kan se hur mycket CO2 du faktiskt släpper ut på dina leveranser – men även i större företag där det görs en detaljerad rapport om hela leveranskedjan. Detta ger alla företag en mycket bättre förståelse för sin egen CO2-avtryck, och i slutändan innebär att fler och fler företag blir medvetna om sitt eget ansvar – och vilka möjligheter de har att anpassa sig till en mer hållbar process.

Miljöprojekt
Utöver de två ovan nämnda initiativen kommer många resurser också att användas för att stödja miljövänliga projekt. Det kan vara allt från vindkraftparker, skogsplantering, biomassa kraftverk och många andra saker. Det betyder i princip att med varje DHL försändelse hjälper du att driva världen i en grönare riktning.