FAQ - Vanliga frågor

 

Varför skicka med Paket.se?

Paket.se skickar dagligen flera hundra paket i Sverige och till hela världen. Vi samarbetar med de Top3 största globala fraktfirmorna och har en leveranssäkerhet på 99.3%. Vi leverar nästa dag i Sverige och till resten av världen har vi vanligen en leveranstid på 1-5 arbetsdagar. Våra priser är mycket konkurrenskraftiga och du kan alltid kontrollera det aktuella dagspriset på mindre än 1 minut via våran priskalkylator på framsidan. Önskar du boka en försändelse tar det mindre än 5 minuter. 

Vare sig du är en privatperson eller ett företag så kan Paket.se hjälpa dig med att skicka paket över hela världen billigt och enkelt. 

Du kan alltid hitta oss på Trustpilot och Facebook (https://www.facebook.com/BilligtPaket/) och läsa vad våra kunder säger om våran service. Vi ligger i Top 3 när det gäller frakt på Trustpilot.

 

Hur fungerar det?

På Paket.se hittar du våran priskalkylator som alltid ger dig det aktuella priset. Allt du behöver göra är att fylla i till- och fråndestination samt paketets storlek och vikt, så får du 3 prisalternativ (ekonomi, standard och express). Priserna avspeglar olika leveranstider. 

När du har bokat och beställt en avhämtning mottager du en faktura via epost, samt en eller flera adressetiketter som ska sättas på paketen. Våra chaufförer kommer sedan och hämtar försändelsen på den avtalade tidspunkten.

 

Mitt konto - Bli kund?

På Paket.se har vi två slags kunder - företag och privatpersoner. Den enklaste metoden för att skapa ett konto är att göra din första beställning. Därmed registreras du automatiskt på Paket.se. Annars kan du registrera dig direkt här;

https://paket.se/create_account.php

Ditt konto ger dig tillgång till dina senaste fakturor, din adressbok (de personer du sänt till), samt möjlighet att fylla i tulldokument för försändelser utanför EU. 

Det är möjligt att koppla flera epostadresser till ett konto. Det gör det enklare för verksamheter, om det är flera medarbetare som bokar försändelser. 

Om du företräder en verksamhet är det möjligt att få ett fakturasystem, om du inte betalar med kreditkort, där du istället få en samlad månadsfaktura. Detta fakturasystem kräver organisationsnummer och kreditgodkännande - kontakta oss om du önskar företagsregistrering eller har frågor på: https://paket.se/kontakta_oss

Faktura - orderbekräftelse?

När du har lagt en beställning mottager du via epost en orderbekräftelse med ordernummer samt en bifogad faktura och adressetikett som ska sättas på paketet. 

I detta epostmeddelande finns också instruktioner för att förbereda och skicka paket med Paket.se

Verksamheter med fakturasystem mottager bara orderbekräftelse och adressetikett. Fakturan skickas vid ett senare tillfälle.

 

Pris - vad ingår i priset?

Du är använder priskalkylatorn får du vanligen 3 priser (ekonomi, standard, express). priset avspeglar leveranstiden. 

Priset på försändelsen beräknas utifrån den information du fyllt i (storlek, antal, från- och tilldestination) i priskalkylatorn.

De visade priserna är inklusive bränsletillägg och priserna visas både med och utan moms. 

Priser på försändelser utanför EU är momsfria.

Priset är utan tull och avgifter, se avsnittet om tull och exportdokument.

Priset beräknas utifrån volumetrisk vikt, se avsnittet om vikt och storlek.

Alla försändelser mäts och vägs elektroniskt under transporten till mottagaren, och om det är någon avvikelse från kundens angivna information förbehåller Paket.se sig rätten att efterfakturera på avvikelsen. 

Priset är dagspris och kan därför variera från dag till dag. Priskalkylatorn på www.paket.se är alltid underlaget för kundens pris om inte annat skriftligt erbjudande har mottagits från Paket.se och anses vara accepterat när en beställning görs.

Priset är inklusive försäkring av hela försändelsen med ett värde på upp till 500 kr. Önskas en tilläggsförsäkring kan detta väljas till. Ytterligare information finns i avsnittet försäkring

När du får ett priserbjudande i priskalkylatorn visas också leveranstid. 

  • Sverige: 1 arbetsdag
  • Europa: 1-4 arbetsdagar
  • Resten av världen: 2-5 arbetsdagar

Vissa länder har längre leveranstid. 

En försändelse kan ibland bli försenad. De vanligaste orsakerna till förseningar är ogiltig adress, postnummer, husnummer, postbox samt avsaknad av tulldokument (utanför EU).

Tullmyndigheter kan också försena försändelsen. Även Paket.se's samarbetspartner har egna Tullcentraler och kan därmed göra stickprover och därigenom undersöka försändelsen. Om det finns behov av ytterligare dokumentation får mottagaren besked om det. Det förekommer därmed förseningar på minst 1 dag om tullmyndigheter gör stickprovskontroller.

 

Innehåll och värde - vad kan du skicka?

Du har alltid ansvaret för att undersöka om innehållet i försändelsen är tull- eller avgiftspliktigt, samt om det enligt reglerna i mottagarlandet är tillåtet att införa innehållet i försändelsen och enligt vilka villkor detta isåfall kan se. Paket.se kontrollerar generellt inte dessa förhållanden och är inte i stånd att ge råd kring det, men hänvisar istället avsändaren till Exportrådet eller det berörda landets myndigheter, t.ex. ambassader, konsulat eler tullmyndigheter. Dessutom får värdet på försändelsen inte överstiga 300.000 kr. 

Ytterligare information om vad du får skicka kan hittas här.

 

Hur förbereder jag paketet?

För information kring förberedelse av försändelsen, så följande avsnitt om;

Paketering

Adressetiketter

Exportpapper

 

Skicka fler än 10 paket?

Har du behov av att skicka 10 eller fler paket är det möjligt att göra en import av en CSV-fil. Kontakta oss för närmare information. 

 

Vikt och storlek - Vad får paketen väga?

Se information om storlek och vikt här.

 

Emballage - Hur förpackar jag paketet korrekt?

Det är avsändarens ansvar att innehållet i försändelsen paketeras korrekt. Försändelsen ska vara korrekt förpackad för att få ersättning vid eventuell skada. Se mer här.

 

Försäkring?

En standardförsäkring på 500 kr är alltid inkluderad i ditt pris. Det innebär att din försändelse är skyddad mot transportskador och förlust för ett värde på maximalt 500 kr.  Standardförsäkringen gäller inte vid de nedan angivna situationerna som också är gällande vid tilläggsförsäkring.
Läs mer om standard- och tilläggsförsäkring.

 

Tull och tulldokument?

Vid försändelser utanför EU ska ett exportdokument fyllas i. Detta görs online via Paket.se. Alternativt kan det även laddas upp.
Läs mer om tulldokument och exportpapper här.

 

Kan jag ändra tidspunkt eller adress för avhämtning?

Våra chaufförer kommer alltid inom den avtalade tiden som du har valt vid beställningen. Om du vill ändra avhämtningstid eller adress, så är det möjligt att göra det genom att kontakta oss. Du kommer att bli ombedd att uppge ditt ordernummer.

Var uppmärksam på att det bara kan ändras fram till två timmar innan avhämtningstid.

 

Annullering av beställning? 

Har du behov av att annullera din beställning, så kontakta oss och uppge ditt ordernummer.

Var uppmärksam på att köpet bara kan annulleras fram till 4 timmar innan den överenskomna avhämtningstiden.

 

Spåra ditt paket?

Alla paket i din försändelse får ett individuellt trackingnummer, som kommer att famgå av din orderbekräftelse. Önskar du se status på din försändelse kan du när som helst spåra den här: paket.se/spor_din_pakke

Du kan också spåra din försändelse via ditt konto under beställningshistoriken (under Mina Sidor).

 

Reklamation - vad gör jag?

Alla former av reklamation ska ske skriftligt till Paket.se via info@Paket.se. Vid reklamation ska ordernummer eller annan identifikation av köpavtalet. uppges.

Ytterligare upplysningar om reklamation och tidsfrister finns här.

 

Import?

Både privatpersoner och företag kan göra beställningar med avhämtning i utlandet. Det kallar vi också import. För privatpersoner kan import endast göras inom EU, på grund av tullar och importmoms. 

Om företag vill utvidga importen till att gälla även resten av världen är det möjligt, genom att kontakta oss. Det kräver endast att verksamheten är importregistrerad. Kontakta oss: paket.se/kontakta_oss

 

Beställning av emballage hos Paket.se?

Det är möjligt för företag att beställa emballage till försändelser. Kontakta oss för mer information. 
paket.se/kontakta_oss.

 

Företagsbestämmelser - det finstilta?

FAQ - Vanliga frågor är baserade på våra företagsbestämmelser, men är inte helt ingående. Därför rekommenderar vi dig att läsa alla våra företagsbestämmelser närmare. Du hittar dem under "Om oss" längst upp i huvudmenyn. Du kan också trycka på denna länk: https://paket.se/handelsvillkor

 

Support - Ytterligare frågor?

Du är alltid välkommen att kontakta oss på telefon eller via epost om du har frågor som inte besvaras av vårat FAQ.

Ring till oss:  +46 10 884 81 31

Skicka epost:mail@paket.se

Pakke.dk anmeldelser